Yliopisto-opiskelijoiden myöhästymiset ja poissaolot
ovat vaikea asia arvioinnin kannalta. Opiskelijat ovat aikuisia ja vastuussa menemisistään, ja ihan inhimillisistä syistä poissaoloja on pakko sallia
jonkin verran. Poissaolojen määrällä ei olisi niin merkitystä, jos ne vaikuttaisivat
vain yhteen ihmiseen. Jos oppimista mitattaisiin vain lopputentillä, olisi
periaatteessa ihan sama, osallistuuko ollenkaan opetukseen. Hyväksytyn
suorituksen voisi saada, jos osoittaa osaamisensa tentissä.
Pelkkään testiin
perustuva arviointi tarkoittaisi kuitenkin sitä, että opetusmenetelmänä voisi olla vain opettajajohtoinen luennointi, jossa opiskelijat ovat passiivisia tiedon vastaanottajia. Ja tällaisen opetuksen voisi vaikka videoida ja laittaa
nettiin, jolloin opiskelijoiden ei tarvitsisi saapua paikalle lainkaan.
Yleensä oppimisessa on kuitenkin kyse muustakin, kuin
tiedon vastaanottamisesta. Kielenopiskelussa kieltä pitää päästä käyttämään ja
soveltamaan eri tilanteissa. Kaikessa oppimisessa olisi hyvä päästä
keskustelemaan ja kysymään käsiteltävistä asioista sekä kuulemaan muiden
mielipiteitä. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijoiden ja opettajan on hyödyllistä
olla samassa tilassa. Kontaktiopetus mahdollistaa myös sen, että opiskelijat
voivat etsiä kotona tietoa, opettaa sitä muille pienryhmissä, pitää esitelmiä
ja kontribuoida opetukseen monilla tavoilla.
Edellä kuvattuja osallistavia
opetusmenetelmiä on todella kiva käyttää, mutta ne vaativat sen, että opettaja
suunnittelee opetuksen hyvissä ajoin ja sen, että vastuussa
olevat opiskelijat myös tulevat tunnille. Opettajajohtoisuus vaatii toki suunnittelua sekin, mutta siinä on enemmän varaa improvisoinnille ja joustolle. Jokin ryhmätehtävä voi mennä täysin
mönkään, jos useampi opiskelija sattuu olemaan samaan aikaan poissa. Varminta olisi siis se, että opetus olisi opettajajohtoista, mutta se taas ei useinkaan
ole mielekkäin saati tehokkain tapa opiskella.
Myöhästymisiä ja poissaoloja ei
voi kokonaan estää. Kysymys kuuluu, kuinka paljon yksittäiselle opiskelijalle
voi sysätä vastuuta muiden opetuksen onnistumisesta. Minusta vastuuta pitää
voida antaa, jotta turha opettajajohtoisuus saadaan pois. Tällaisessa
opetuksessa on myös perusteltua se, että poissaolot ja tekemättömät tehtävät
näkyvät arvosanassa. Poissaoloja ja tehtävien tekemättömyyttä on kuitenkin
monenlaista. Joistain opiskelijoista paistaa se, että heillä on monta (liian monta) rautaa
tulessa, harrastuksia, töitä ja muita opintoja ja he ovat aidosti pahoillaan,
jos ovat unohtaneet jotain. Toiset taas ovat avoimen välinpitämättömiä.
Paljonko asennetta saa arvioida?
Täällä Varsovan yliopistossa suomen opetus on siinä
mielessä ”koulumaista”, että opiskelijat ovat samassa ryhmässä koko
opiskeluajan. Jokainen vuosikurssi muodostaa siis ikään kuin luokan. Seuraamillani
tunneilla opiskelijoille jaetaan paljon tehtäviä, joita heidän pitää itse
valmistella. Kotiin tulee luettavaksi tekstejä, joissa käsitellään esimerkiksi
seuraavan tunnin kielioppiasiaa. Kirjallisuuden tunnilla voidaan antaa
luettavaksi pieni pätkä jostain suomalaisesta romaanista. Myös esimerkiksi
sanojen johdostyyppejä voidaan pohjustaa siten, että opiskelijat saavat kukin
yhden johdostyypin, joka pitää sitten opettaa muille.
Olen myös ollut seuraamassa prosessikirjoittamista ja
vertaisarviointia. Viikko sitten opiskelijat haastattelivat minua ja tällä
viikolla heidän piti palauttaa ensimmäinen versio kirjoittamastaan
haastattelusta. Opettaja jakoi jokaiselle opiskelijalle nimettömänä yhden
tekstin, josta piti arvioida otsikkoa, asioiden esittämisjärjestystä ja myös
oikeinkirjoitusta. Seuraavalla tunnilla huomioita käytiin koko luokan kanssa
yhteisesti läpi ja opiskelijat sanoivat todella suoraan mielipiteensä
teksteistä. Sen jälkeen jokainen sai oman tekstinsä takaisin ja mahdollisuuden
muokata tekstiä ehdotusten mukaiseksi. Ensi viikolla heidän pitää palauttaa
lopulliset versiot.
Täällä olen siis nähnyt paljon hyviä opetusmenetelmiä, joita haluan käyttää tulevaisuudessa. Olen myös nähnyt, mitä ongelmia niiden kanssa voi tulla. Ongelmia voi ilmeisesti vähentää lähinnä sillä, että opetuksen ja arvioinnin miettii hyvissä ajoin etukäteen. Opetuksessa on jotain pielessä, jos poissaolot eivät haittaa sitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti